Na początkiem kilka słów o tym, czym jest cukrzyca. Po pierwsze cukrzyca to przewlekła choroba metaboliczna, którą wywołuje brak cukru/insuliny w organizmie lub tez złe jego działanie. Insulina to hormon biorący udział we wszystkich procesach związanych z przemianą materii w ludzkim organizmie.

Aby uchronić się przed cukrzycą należy przede wszystkim prowadzić zdrowy tryb życia: zdrowo się odżywiać oraz dbać o sprawność fizyczną.

Dla cukrzyków bardzo ważną sprawą jest przestrzegania odpowiedniej diety. Chorzy muszą zwracać znaczną uwagę na to, co jedzą. Niestety jest to bardzo trudne, ponieważ dieta dla cukrzyków wiążę się głównie z zakazami.

Cukrzykowi absolutnie NIE WOLNO:

1)    Spożywać świeżego pieczywa, pieczywa razowego, mąki żytniej, smażonych i odsmażanych potraw mącznych.
2)    Spożywać serów topionych, żółtych i pleśniowych.
3)    Spożywać słoniny, smalcu, boczku, i wszelkich tłuszczy, które mają stałą konsystencję w temperaturze pokojowej.
4)    Spożywać tłustych mięs, np. wołowiny i baraniny.
5)    Spożywać octu, kostek bulionowych, ostrej papryki, warzyw strączkowych oraz śmietany.
6)    Spożywać miodu, dżemu, czekolad, gazowanych napojów, konfitur oraz marmolad.

Cukrzyk MOŻE w ograniczonych ilościach m.in.:

1)    Spożywać ciemne pieczywo z mąki pszennej lub pieczywo czerstwe.
2)    Spożywać gotowane potrawy z mąki, np. kluski.
3)    Spożywać kasze i ryże.
4)    Spożywać zsiadłe mleko, kefiry, jogurty.
5)    Spożywać chude mięsa, np. wołowinę, cielęcinę, a także chude ryby, np. sandacz, dorsz.
6)    Spożywać gotowane ziemniaki oraz ziemniaki pieczone w skórce.